En väldigt klok man sa...

I måndags så hade vi en föreläsare i klassen som pratade om stress. Hur vi människor påverkas i stressade situationer osv. Väldigt intressant faktiskt, fast det var några saker som han sa som fastnade lite mer än annat. Bland annat så berättade han att när han började jobba kvälls/nattskift så fick det han att gå upp fem kilo, bara för att han fick för lite sömn. Tänk om man istället skulle gå och lägga sig lite tidigare och sova ca åtta timmar per natt, och vips, så är fem kilo borta. Vilken dröm! Detta sker då genom att man gör det regelbundet och inte efter en eller två nätter. Men tro mig, jag ska börja lägga mig i tid och få den sömn som min kropp behöver. Det hjälper inte bara mot vikten, utan man blir också piggare, gladare och smartare.

En annan sak som han sa var att vi alltid har val, hela livet kommer gå åt att göra olika val och det gäller alla. Det är bara du som kan välja om du vill gå ner de onödiga kilona, om du verkligen ska äta den bullen eller om du ska gå ut på en promenad istället. Vi människor funkar så att vi prioriterar ofta fel saker, inte alla, men många gör det. Istället för att göra läxor så sitter vi vid datorn, istället för att träna en timme så ligger vi framför tv:n. Det är klart att vågen står still om man gör såna val.

Detta fick mig verkligen att öppna ögonen. Det är bara jag som kan göra något åt min situation, hur mycket jag än klagar så blir jag inte slankare om jag inte gör något åt det. Det kommer kännas mycket bättre när du väl gör något åt ditt problem än att du går runt och ältar på det år ut och år in.

Hoppas att ni också förstår vikten av en bra sömn och att ni gör de rätta valen och prioriterar rätt saker i livet. Jag säger det igen, det är bara du som kan göra något åt ditt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0